آموزش ارز دیجیتالمقالات آموزشی

ارز دیجیتال چیست؟ (رمزارز یا کریپتوکارنسی)

کریپتو یا رمز ارز چیست به زبان ساده

ارز دیجیتال Cryptocurrency نوعی پول دیجیتال است که در آن تراکنش های تایید شده و سوابق آن توسط یک سیستم غیرمتمرکز با استفاده از رمزنگاری به جای یک مرجع متمرکز نگهداری می شود. که برای کار به عنوان وسیله مبادله از طریق یک شبکه کامپیوتری طراحی شده است که برای حفظ یا نگهداری آن به هیچ مقام مرکزی مانند دولت یا بانک وابسته نیست.

ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و مبتنی بر فناوری بلاک چین است. احتمالاً با محبوب ترین ارزهای دیجیتال، بیت کوین و اتریوم آشنا باشید.

⚠️ هشدار: بدلیل فراگیر شدن رمز ارزها و درآمد مالی بسیار زیاد آن، اکثر افراد فکر میکنند که با خرید ارمز ارزها به راحتی ثروت زیادی در مدت کوتاهی کسب میکنند، وقتی وارد دنیای رمز ارزها می شوند تمام دارایی خود را از دست میدهند. بنابریان افرادی که قصد ورود به این بازار را دارد باید با دانش و اطلاع قبلی درمورد ارز دیجیتال وارد شود تا ریسک این کار کمتر شود.

آشنایی با کریپتوکارنسی Cryptocurrency

رمزارز (رمز پول) (محاوره ایران ارز دیجیتال، رمزارز) (به انگلیسی: Cryptocurrency

مشاهده قیمت‌ها و نمودارهای ارزهای دیجیتال، داده های فعلی و تاریخی بیت کوین و هزاران آلتکوین را می‌توانید در سایت کوین مارکت کپ CoinMarketCap به صورت رایگان ببینید و استفاده کنید.

تاریخچهٔ شکل‌گیری رمزارزها به دههٔ ۱۹۸۰ میلادی می‌رسد. نخستین رمزارزی که به صورت غیرمتمرکز شروع به کار کرد بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این رمزارز از الگوریتم اس‌اچ‌ای-۲ برای اثبات کار خود استفاده می‌کند.

در شبکه بسیاری از رمز ارزها مانند بیت کوین در حقیقت کاربران کاربران با آدرس عمومی کیف پول خود شناخته می‌شوند. تراکنش‌ها، شفاف است و هر کسی می‌تواند بررسی کند یک کیف پول مشخص چه تراکنشهایی در چه تاریخ‌هایی داشته اما به راحتی نمی‌توان این آدرس‌ها را به افراد منتسب کرد.

مزایای ارزهای دیجیتال

  • کسب درآمد: ماهیت پرسود بازار ارزهای دیجیتال
  • غیرمتمرکز: توسط هیچ دولت یا نهادی کنترل نمی شوند.
  • غیرقابل جعل: جعل یا دو بار خرج کردن آنها غیرممکن است.
  • جهانی: بدون نیاز به واسطه قابل ارسال و دریافت هستند.
  • شفاف: تمام تراکنش ها بر روی یک دفتر کل عمومی ثبت می شوند.
  • امن: با استفاده از رمزنگاری ایمن می شوند.
  • تراکنش های سریع و ارزان: تراکنش ها می توانند بدون نیاز به واسطه و با کارمزد کم انجام شوند.
  • افزایش حریم خصوصی: تراکنش ها می توانند به صورت ناشناس انجام شوند.
  • کنترل بیشتر بر دارایی ها: کاربران کنترل کامل دارایی های خود را دارند.
  • پتانسیل افزایش ارزش: ارزش ارزهای دیجیتال می تواند با گذشت زمان افزایش یابد.
  • قابلیت استفاده در موارد مختلف: می توان از آنها برای خرید کالا و خدمات، ارسال و دریافت پول و سرمایه گذاری استفاده کرد.

نحوه ذخیره ارز دیجیتال

هنگامی که ارز دیجیتال را خریداری کردید، باید آن را با خیال راحت ذخیره کنید. تا از هک یا سرقت دارایی های خود محافظت کنید. معمولاً ارزهای رمزنگاری شده در کیف پول‌های رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. که به صورت فیزیکی یا نرم‌افزاری هستند که برای ذخیره کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما به صورت امن استفاده می‌شوند.

ارائه دهندگان کیف پول مختلفی برای انتخاب وجود دارد. که بهترین کیف پول ارز دیجیتال تراست والت است.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال بزرگترین بازار ارز دیجیتال برای خرید و فروش ارز دیجیتال در سریع‌ترین زمان ممکن است. صرافی‌های کریپتو پلتفرم‌های آنلاینی هستند که یا خودشان ارزهای دیجیتال را می‌فروشند، یا بستری برای دو طرف معامله به وجود می‌آورند تا خریدوفروش انجام شود.

برای خرید ارز دیجیتال باید در یک صرافی ایرانی ثبت نام کنید، مبلغ موردنیاز را از حساب بانکی خود به حساب صرفی واریز کنید و آن را به ارز موردنظر تبدیل کنید. نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال به ارز موردنظر شما بستگی دارد. برای ارزهای دیجیتال مطرح مثل بیت کوین و اتریوم می‌توانید از صرافی‌های داخلی استفاده کنید و برای توکن‌های جدیدتر به‌سراغ صرافی‌های خارجی یا صرافی های غیر متمرکز بروید.

اگر مبتدی هستید از صرافی های ایرانی استفاده کنید. چون برای کار با صرافی های خارجی نیاز به تغییر IP دارید و اگه بی احتیاطی کنید امکان دارد سرمایه شما بلوکه شود. با این حال تعدادی صرافی خارجی هستند که به ایران خدمات میدهند. مانند: کوینکس، کوین لوکالی، ال بانک، بینگ ایکس و بیت یونیکس.

ارز دیجیتال استیبل چیست؟

استیبل کوین Stablecoin، دسته‌ای از رمزارزها هستند که برای حفظ ارزش پایدارشان، به یک ارز مرسوم (مثل دلار) پیوند می‌خورند. به همین دلیل مثل سایر کریپتوها نوسان ندارند. هر تتر، معادل یک دلار آمریکاست. تتر عموماً برای ارزش‌گذاری در نقل‌وانتقالات سایر کریپتوکارنسی‌ها استفاده می‌شود و نقش ارز واسط را ایفا می‌کند.

آیا ارز دیجیتال امن است؟

ارزهای دیجیتال معمولاً با استفاده از فناوری بلاک چین ساخته می شوند. بلاک چین نحوه ثبت تراکنش‌ها را در «بلوک‌ها» و تعیین زمان نشان می‌دهد. این یک فرآیند نسبتا پیچیده و فنی است، اما نتیجه این فرآیند یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال است که دستکاری آن برای هکرها سخت است. علاوه بر این، تراکنش ها نیاز به یک فرآیند احراز هویت دو مرحله ای دارند.

برخلاف پول‌های تحت حمایت دولت، ارزش ارزهای مجازی کاملاً بر اساس عرضه و تقاضا است. این می تواند نوسانات بسیار بالایی را ایجاد کند که سود قابل توجهی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. یا زیان های بزرگی را به همراه داشته باشد. و سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال نسبت به محصولات مالی سنتی مانند سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول حمایت نظارتی بسیار کمتری هستند.

آینده ارزهای دیجیتال

در مورد آینده کریپتو نمی توان به طور قطعی نظر داد. اما پیشنهاد می‌شود همیشه در سبد سرمایه گذاری خود مقداری ارز دیجیتال داشته باشید.

ارزهای دیجیتال، یک سرمایه گذاری بلندمدت و پرسود به حساب می آیند. در سال های اخیر، شاهد روند صعودی قیمت ارزهای دیجیتال بوده ایم. ارزهای دیجیتال این پتانسیل را دارند تا نحوه استفاده از پول در سال های آینده را تغییر دهند.

بسیاری از مردم در سراسر جهان امروزه برای انجام فعالیت ارز در بازار ارزهای دیجیتال با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند. پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور تمام این موانع برداشته می شود و رمزارزهای دیجیتال بخش بزرگی از زندگی مردم جهان را به خود اختصاص می دهد.

آیا ارز دیجیتال قانونی است؟

ارزهای دیجیتال در جهان به عنوان یک بستر برای ایجاد کسب و کارهای جدید و درآمدزایی است. با گذشت زمان و افزایش میزان پذیرش ارزهای دیجیتال در بین مردم افراد زیادی با هدف کسب سود وارد آن شدند. اما قوانین استفاده از ارز دیجیتال و خرید و فروش آن، در بسیاری از کشورها مانند ایران تحت فشارهای نظارتی سیستم‌های قانون‌گذاری است.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز در ایران هنوز به‌رسمیت شناخته نشده‌اند؛ اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از آن‌ها در کشور جرم نیست. نگهداری و ترید ارز دیجیتال در ایران جز در موارد خاص مانند استفاده از آن در فعالیت‌های غیرقانونی، جرم نیست و مشمول مجازات نخواهد شد. اما استخراج ارزهای دیجیتال در ایران یک صنعت قانونی است و با اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو امکان پذیر است.

نکته: در صورت رخ‌دادن هرگونه کلاهبرداری، فریب یا هک در فضای ارزهای دیجیتال، فرد می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد و قانون به آن رسیدگی خواهد کرد.

قبل از شروع بدانید: ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری پرخطر هستند. قبل از سرمایه گذاری در آنها، باید تحقیقات خود را انجام دهید و خطرات را به طور کامل درک کنید.

تبلیغ صرافی بیت یونیکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا