مارکت کپ یا ارزش بازار در کریپتو چیست؟

ارزش بازار کریپتو چقدر است؟

مارکت کپ یک ابزار قدرتمند برای تحلیل و ارزیابی بازار ارزهای دیجیتال است. با استفاده از این شاخص، می‌توانیم درک بهتری از بزرگی، محبوبیت و پتانسیل رشد ارزهای دیجیتال مختلف پیدا کنیم.

ارزش بازار از مفاهیم و فاکتورهای مهمی است که برای فعالیت در بازار کریپتو باید آن را زیر نظر داشته ‌باشیم.

مارکت کپ چیست crypto Market Cap

در ارزهای دیجیتال‌، ارزش بازار: ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال است.

برای مثال، یک رمزارز با داشتن حدود ۱۰ میلیون توکن یا کوین، به ارزش هر توکن معادل ۱۰ دلار، مارکت کپی معادل ۱۰۰ میلیون دلار دارد. این رقم می‌تواند بزرگی یک بازار و حجم سرمایه در گردش آن را نشان دهد. ارزش بازار می‌تواند به خریدار نشان دهد که رمزارز مد نظرش یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری هست یا خیر.

ارزش بازار را به عنوان شاخص تسلط یا دامیننس و محبوبیت ارزهای دیجیتال هم استفاده می‌کنند. به طور کلی، هرچه مارکت کپ یک رمزارز بالاتر باشد، سلطه آن در بازار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل Market Cap اغلب به عنوان مهمترین شاخص برای رتبه بندی رمز ارزها در نظر گرفته می‌شود.

اهمیت شاخص ارزش بازار

آیا ارزش بازار بالا خوب است؟

ارزش بازار زیاد لزوماً خوب یا بد نیست! و عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند. همچنین به هدف شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد. دارایی‌هایی که ارزش بازار زیادی دارند معمولاً شناخته‌شده و معتبر و کم‌ریسک هستند. اما به همان نسبت بعید است که در زمان کم سودهای نجومی بدهند.

تاثیر مارکت کپ بر قیمت ارز دیجیتال

ارزش بازار تأثیر مستقیمی بر قیمت ندارد و اتفاقاً برعکس است. چون قیمت است که بر ارزش بازار تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال، می‌توان گفت که ارزش بازار بالا می‌تواند سرمایه‌گذاران را جذب کند و با افزایش تقاضا، موجب افزایش قیمت شود.

ارزش بازار با قیمت بالا و پایین می‌شود. یعنی با افزایش قیمت، ارزش بازار هم بالاتر خواهد رفت.

انواع مارکت کپ و دسته‌بندی دارایی‌ها

مارکت کپ کل بازار کریپتو

ارزش مارکت کل بازار کریپتو نشان‌دهنده‌ ارزش کل بیت کوین و تمام آلت کوین‌ها، استیبل کوین‌ها، توکن‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. مارکت کپ کل بازار به عنوان یک شاخص مهم، مورد توجه بسیاری از تحلیل‌گران قرار دارد چرا که نشان‌دهنده‌ بزرگی این صنعت است.

چگونه ارزش بازار کریپتو را بررسی کنیم؟

  1. سایت‌ها و پلتفرم‌های ردیابی ارزهای دیجیتال:
    • CoinMarketCap: یکی از محبوب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌ها برای بررسی مارکت کپ ارزهای دیجیتال است. این سایت اطلاعات کاملی از جمله قیمت، حجم معاملات، مارکت کپ و نمودارهای قیمتی را برای هزاران ارز دیجیتال ارائه می‌دهد.
    • CoinGecko: یک پلتفرم دیگر برای ردیابی ارزهای دیجیتال است که اطلاعات مشابهی با CoinMarketCap ارائه می‌دهد.
  2. صرافی‌های ارز دیجیتال:
    • در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توانید با جستجوی یک ارز دیجیتال خاص، اطلاعات مربوط به مارکت کپ آن را مشاهده کنید.
  3. ابزارهای تحلیل تکنیکال:
    • برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند TradingView به شما امکان می‌دهند تا نمودارهای قیمتی ارزهای دیجیتال را مشاهده کرده و اطلاعات مربوط به مارکت کپ را استخراج کنید.
خروج از نسخه موبایل