حجم معاملات چیست؟

آموزش سیگنال با حجم معاملات

حجم معاملات (به انگلیسی: Trade Volume) مجموع تعداد قراردادها یا سهام‌های معامله شده در یک نماد معاملاتی است. حجم معاملاتی را می‌توان در هر نوع نماد و بازارهایی مثل بورس سهام، اوراق قرضه، قراردادهای آپشن، قراردادهای آتی و انواع کالاها به کاربرد.

حجم معاملات در تحلیل تکنیکال

به تعداد معاملات خرید و فروشی که در یک بازه زمانی بر روی یک سهم انجام می­‌پذیرد، حجم معاملا‌ت Trading Volume آن سهم و به تعداد معاملات خرید و فروش کل سهام موجود در بازار در یک بازه زمانی، حجم معاملات بازار گفته می­­‌شود و می‌توان آن را یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال در نظر گرفت.

از حجم معاملات می‌توان برای تشخیص تغییر روند و نقاط خروج از معامله نیز استفاده کرد. اگر هیج نسبتی بین قیمت یک دارایی و حجم معاملات آن وجود نداشته باشد، در واقع سیگنال ضعف روند و احتمال تغییر آن صادر می‌شود و سرمایه‌گذار بهتر است سیو سود کرده و دارایی خود را به فروش برساند.

حجم معاملات در ارز دیجیتال چیست؟

حجم معاملات ارزهای دیجیتال به کل مقدار دارایی‌های دیجیتال معامله‌شده در یک دوره معین اشاره دارد. این معیار نشان‌دهنده فعالیت معاملاتی ارزهای دیجیتال در کل بازار یا یک صرافی است. به طور معمول، صرافی‌ها حجم معاملات ۲۴ ساعت گذشته را می‌سنجند.

حجم معاملات نحوه دست به دست شدن ارزهای دیجیتال را ردیابی می‌کند و همچنین، این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانید مقدار خرید و فروش دارایی‌های مختلف توسط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دیگر را دنبال کنید. این امر به نوبه خود، می‌تواند به شما برای تعیین روند بازار ارزهای دیجیتال کمک کند.

سایت حجم معاملات ارز دیجیتال

این سایت ها ابزاری برای مشاهده حجم معاملات ارزهای دیجیتال است که معمولا رمزارزها را بر مبنای حجم معاملات رتبه بندی می‌کند. این سایت‌ها تجمیع کننده داده‌های بازار هستند که با ارائه داده‌های دست اول، به کاربران در اتخاذ تصمیمات معاملاتی کمک می‌کنند. از معروف‌ترین سایت‌های حجم معاملات ارز دیجیتال می‌توان به کوین مارکت کپ، کوین کگو و کریپتو رنک اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از بهترین سایت‌های مشاهده و مقایسه حجم معاملات ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

حجم معاملات در بورس چیست؟

حجم معاملات سهم در بورس به تعداد سهام خرید و فروش شده در یک بازه زمانی مشخص اشاره دارد. اطلاعات مربوط به حجم معاملات را می‌توان از طریق تابلوی نماد در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC) مشاهده کرد.

نمودار حجم معاملات بورس

همانطور که گفته شد با مراجعه به سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی tsetmc.com و همچنین در سامانه معاملات کارگزاری خود می‌توانید حجم معاملات سهم مورد نظر و کل بازار را مشاهده کنید.

در صفحه اصلی سایت مدیریت فناوری بورس تهران، حجم کل معاملات بازار قابل مشاهده است. می‌توانید حجم معاملات بازار بورس و فرابورس را به‌تفکیک ببینید یا حتی حجم معاملات ابزارهای مختلف مالی مانند سهام، اوراق مشتقه، اوراق بدهی و… را مشاهده نمایید.

در صورتی که مایل باشید حجم معاملات یک نماد خاص را مشاهده کنید، با کلیک روی آن نماد و ورود به صفحه اطلاعات آن، به‌راحتی به این امکان دسترسی خواهید داشت.

اندیکاتور حجم معاملات

اندیکاتورهای حجم، ابزارهای تحلیل تکنیکالی هستند که برای بررسی حجم معاملات یک سهم استفاده می‌شوند و به معامله‌گران کمک می‌کنند تا قدرت حرکات قیمت را بهتر درک کنند. در ادامه به معرفی و بررسی سه اندیکاتور حجم کاربردی می‌پردازیم.

اندیکاتور تعادلی (OBV)

اندیکاتور حجم معاملات تعادلی (On Balance Volume)، حجم معاملات را در یک بازه زمانی مشخص، با توجه به جهت قیمت، محاسبه می‌کند. اگر قیمت در یک بازه زمانی مشخص، افزایش یابد، حجم معاملات در آن بازه نیز به عنوان حجم مثبت محاسبه می‌شود. در مقابل، اگر قیمت در یک بازه زمانی مشخص، کاهش یابد، حجم معاملات در آن بازه نیز به عنوان حجم منفی محاسبه می‌شود.

اندیکاتور شاخص جریان پول (MFI)

اندیکاتور شاخص جریان پول (Money Flow Index)، قدرت جریان پول را در یک بازه زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌کند. این اندیکاتور، بین 0 تا 100 نوسان می‌کند. مقادیر بالاتر از 80، نشان‌دهنده ورود قیمت به منطقه اشباع خرید و مقادیر پایین‌تر از 20، نشان‌دهنده ورود قیمت سهام به منطقه اشباع فروش است.

خروج از نسخه موبایل