استیبل کوین چیست؟ بهترین استیبل کوین

ارز دیجیتال باثبات یا ارز پایدار چیست؟

ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین به نوعی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که ارزش آن به یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار وابسته است. مثلا یک ارز دیجیتال باثبات دلاری (مثل تتر) پشتوانه دلار را دارد و ارزش آن همواره مساوی یک دلار است.

ارز دیجیتال باثبات Stablecoin چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که تلاش می‌کند تا بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال که نوسانات قیمتی شدیدی دارند، ارزش خود را ثابت نگه دارد. این ارزها معمولاً به یک دارایی زیربنایی مانند دلار آمریکا، یورو یا طلا وابسته هستند تا بتوانند ارزش خود را حفظ کنند.

برخی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها:

‎کاربرد استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها به دلیل ثبات قیمتی که دارند، کاربردهای متنوعی در دنیای ارزهای دیجیتال و امور مالی پیدا کرده‌اند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. ابزاری برای حفظ ارزش در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال:

۲. تسهیل معاملات و پرداخت‌ها:

۳. توسعه بازارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi):

۴. توسعه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps):

۵. حصار در برابر تورم:

در کشورهایی که نرخ تورم بالایی دارند، استیبل کوین‌ها می‌توانند به عنوان یک حصار در برابر تورم عمل کنند و ارزش دارایی‌های افراد را حفظ کنند.

۶. ابزاری برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت:

سرمایه‌گذاران می‌توانند از استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت بازار استفاده کنند.

‎معایب ارزهای دیجیتال باثبات

تمرکززدایی: برخی از استیبل کوین‌ها به دلیل نیاز به ذخیره دارایی‌های پشتوانه، ممکن است به طور کامل غیرمتمرکز نباشند.

خطرات قانونی: مقررات مربوط به استیبل کوین‌ها هنوز در بسیاری از کشورها در حال توسعه است و ممکن است با چالش‌های قانونی مواجه شوند.

ریسک‌های امنیتی: مانند سایر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها نیز در معرض حملات هکری قرار دارند.

‎انواع استیبل کوین ها

استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات: این نوع استیبل کوین‌ها به صورت یک به یک به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو وابسته هستند. به این معنی که برای هر واحد استیبل کوین، یک واحد از ارز فیات در ذخیره نگهداری می‌شود. یکی از ارزهای پایدار محبوب تتر است که پشتوانه یک دلار آمریکا را به نسبت یک‌به‌یک دارد. به این نوع ارزها، ارزهای ثابت وثیقه‌ای نیز گفته می‌شود. شرکت مرکزی یا بانک مقداری ارز فیات را ذخیره و مقدار متناسبی از توکن را صادر می‌کند.

استیبل کوین‌های با پشتوانه کالا: این استیبل کوین‌ها به یک کالای با ارزش مانند طلا یا نفت وابسته هستند. هر واحد از این استیبل کوین نماینده مقدار مشخصی از آن کالا است. مانند: تتر گلد XAUT

استیبل کوین‌های الگوریتمی: این استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش خود از مکانیسم‌های پیچیده الگوریتمی استفاده می‌کنند. ارزهای ثابت الگوریتمی با فیات یا ارز رمزپایه پشتیبانی نمی‌شوند. درعوض، قرارداد آن‌ها کاملاً به‌واسطه الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمندی حاصل می‌شود که عرضه توکن‌های صادر‌شده را مدیریت می‌کنند. ازنظر عملکردی، سیاست‌های ارزی آن‌ها از نزدیک مورد‌تأیید بانک‌های مرکزی برای مدیریت ارزهای ملی است.

استیبل کوین تتر بهترین و پرکاربردترین

تتر (Tether) که با نام USDT هم شناخته می‌شود؛ به عنوان اولین و بزرگ‌ترین استیبل کوین در بازار رمزارزها شناخته می‌شود. نسبت تتر با دلار ۱:۱ است؛ یعنی قیمت هر تتر برابر با یک دلار آمریکا است. یعنی هزار تتر معادل با هزار دلار است. این استیبل کوین در ماه جولای سال ۲۰۱۴ (تیر ۱۳۹۳) توسط شرکت آیفینکس (iFinex) راه‌اندازی شد. در حال حاضر اکثر صرافی‌ها از ارز دیجیتال USDT پشتیبانی می‌کنند و بیشترین حجم معاملات روزانه در بین ارزهای دیجیتال مربوط به این استیبل کوین است.

خروج از نسخه موبایل